Blog

3 succesvolle Instagramaccounts

Geplaatst door op 10:34 in Crossmedia, Marketing | 0 reacties

3 succesvolle Instagramaccounts

Steeds meer bedrijven zetten Instagram in als middel om potentiële klanten te bereiken. Logisch eigenlijk, want het medium waarbij de (visuele) beleving centraal staat, past natuurlijk precies in de marketingstrategieën van de huidige maatschappij. Wat is het recept voor de geslaagde Instagrampagina die gebruikers zullen blijven volgen? We lichten drie voorbeelden uit.

1. Oreo

De kracht van het account van Oreo (het koekjesmerk) zit ‘m in de manier waarop de foto’s inspelen op de klassieke vormen en kleuren van het koekje zelf. De snacks fungeren als bergen tijdens de Tour de France, een strand tijdens warme dagen of de maan ter viering van de eerste maanlanding: de foto’s van Oreo zijn altijd sterk en goedgevonden. Met een leidraad van felle, vrolijke kleuren en aanvullende thema’s, nodigt Oreo haar volgers uit elke dag opgewekt (met een koekje?) te beginnen.

oreo

TIME magazine

De reden van het succes van TIME magazine op Instagram zit ‘m in heel andere aspecten. Zoals het het blad betaamd speelt het in op actualiteiten (of creëert deze) met de mooiste en meest krachtige foto’s. De omschrijvingen laten volgers nadenken, en geven een onderliggende boodschap mee waar mensen het over willen hebben. De tijdlijn rangeert van rouwende naasten van een vermoorde politie-agent in Herradura tot de gangs van El Salvador,  en van een pandababy in een couffeuse tot de eerste foto van Pluto.

time magazine

3. Jamie Oliver

Wat Oreo bewees, breidt Jamie Oliver uit met een persoonlijke twist: mensen houden van eten, en zijn er het liefst zo veel mogelijk mee bezig. De chef-kok deelt de lekkerste recepten onder #recipeoftheday (een zomersalade van garnaal en watermeloen, of liever een chocolade-frambozentaart?), afgewisseld met persoonlijke verhalen over het vangen van verse vis of de avonturen van (zijn) kinderen. Met de foto’s krijgt iedereen zin om te koken en de wereld van het eten te genieten.

jamieoliver

Zó gebruik je Instagram als bedrijf!

Geplaatst door op 15:58 in Crossmedia, Marketing | 0 reacties

Zó gebruik je Instagram als bedrijf!

Patagonia

Eerder schreven we al hoe Patagonia de wereld verandert door kwaliteitsproducten te maken volgens een zeer transparant businessmodel. Consumenten weten precies waar de materialen vandaan komen, en worden gestimuleerd oude producten te hergebruiken. Een milieubewust bedrijf dat via diverse samenwerkingen (met onder andere Ebay en Walmart) met een crossmedia-aanpak alles uit hun producten en mogelijkheden haalt. Fantastisch; dat vonden we twee jaar geleden al. En dat was zelfs vóórdat we hun Instagramaccount in de gaten kregen.

“Het beste product creëren, geen onnodige schade toedoen, het bedrijf gebruiken om te inspireren en oplossingen implementeren om de milieucrisis op te lossen”- Het businessmodel van Patagonia

Prachtige plaatjes met een missie

De mooiste kiekjes van het uitgestrekte landschap van Bears Ears in Utah waar klimmers aan hoge bergwanden hangen, rivieren en watervallen vol met wilde zalm en eerlijk vers verbouwde groentes en fruit. De foto’s op Patagonias Instagrampagina liegen er niet om: de meest onvoorstelbare en adembenemende beelden komen dagelijks op haarscherpe kwaliteit voorbij. Maar deze crossmediatechniek gebruikt Patagonia niet om volgers te vermaken of producten te verkopen: het veranderen van de wereld is eigenlijk het bescheiden doel dat aan de pagina ten grondslag ligt.

De achterliggende gedachte

Het is dus niet alleen maar mooie plaatjes waar het Patagonia om gaat. Integendeel. Onder de noemer #StopTheDarkAct pleit het bedrijf, samen met andere liefhebbers van Moeder Aarde, voor het labelen van genetisch gemodificeerde organismen (GGO). Op dit moment is het voor de consument moeilijk te onderscheiden welke producten genetisch beïnvloed zijn (zoals tomaten die vertraagd rijpen of zalm met groeihormonen) en welke op een natuurlijke manier verbouwd zijn.

Met het project #FreeTheSnake steunt Patagonia de ‘bevrijding’ van de Snake River Salmon. Op dit moment worden wilde zalmen op allerlei manieren artificieel vervoerd om verderop in het water, in hun historische leefgebied, weer de getallen te bereiken die hun toekomst verzekerd. Terwijl ze prima terug naar hun leefomgeving zouden kunnen zwemmen als er geen dammen waren die hun weg blokkeerden. Op Instagram volg je Patagonia met prachtige natuurfoto’s in haar strijd om deze dammen, letterlijk en figuurlijk, te doorbreken.

Dé 3 klantenservicetrends van 2015

Geplaatst door op 14:52 in Marketing | 0 reacties

Dé 3 klantenservicetrends van 2015

Het on- en offline krijgen en behouden van klanten is niet gemakkelijk, maar zeker niet langer ondoorgrond.  De rol van sociale media groeit, waardoor klantenservice continue veranderd. Emerce zette op een rijtje wat dit betekent voor komend jaar.

(more…)

Hoe marketing en klantenservice samenwerken aan klantenbinding (infographic)

Geplaatst door op 14:52 in Crossmedia, Uitgelicht | 0 reacties

Hoe marketing en klantenservice samenwerken aan klantenbinding (infographic)

Marketing is dan misschien in controle over de sociale mediakanalen van een bedrijf, de klantenserviceteams zijn uiteindelijk de grote baas van de klantenbinding. Zo zegt 70% van de consumenten dat dé reden om opnieuw met een bedrijf in zee te gaan is als hun klachten snel opgelost worden. Dus waar liggen de verschillen tussen marketing en klantenservice, en sterker nog, hoe kunnen beide takken optimaal samenwerken? (more…)

Online reviews: reageren op gevoel of vanuit data?

Geplaatst door op 14:44 in Marketing, Uitgelicht | 0 reacties

Online reviews: reageren op gevoel of vanuit data?

Bedrijven ondervinden in dit tijdperk meer en meer de voordelen, maar ook de nadelen van sociale media. Zo wordt het schrijven van online reviews populairder, en hebben negatieve reviews (met name over klantenservice) effect op het imago van je bedrijf. Hoe ga je hiermee om? Een artikel over het leren kennen van je klanten met behulp van analytics.  (more…)

De beste reclamecampagne van het afgelopen jaar

Geplaatst door op 14:15 in Marketing, Reclame, Viral | 0 reacties

De beste reclamecampagne van het afgelopen jaar

U kent deze campagne vast wel. Hij was het afgelopen jaar niet weg te denken. Had u wellicht een paar jaar geleden al gehoord van de spierziekte ALS was deze ongeneeslijke ziekte voor de meeste mensen onbekend. Tot… de Ice Bucket Challenge(more…)