De beste reclamecampagne van het afgelopen jaar

Geplaatst op september 27, 2014 in Marketing, Reclame, Viral

U kent deze campagne vast wel. Hij was het afgelopen jaar niet weg te denken. Had u wellicht een paar jaar geleden al gehoord van de spierziekte ALS was deze ongeneeslijke ziekte voor de meeste mensen onbekend. Tot… de Ice Bucket Challenge

De perfecte reclame

De perfecte reclame is gemaakt. Deze campagne heeft bijna niets gekost en ruim 30 miljoen euro opgebracht. Het concept; mond tot mond reclame is met deze campagne tot in perfectie uitgevoerd. De belangrijkste componenten waren de deelname van de beroemde honkballer Pete Frates en de deelname van Charlie Sheen, die een emmer geld over zich heen kiept.

De stichting ALS heeft dit grote succes (d.w.z. de naamsbekendheid en de donaties) niet alleen met de Ice Bucket Challenge bereikt. Een actieve campagne op Facebook en Twitter met dank aan de deelnemers heeft de challenge naar verdere hoogte gebracht.

De combinatie van de schokkende maar prijswinnende poster en tv campagne; ‘Ik ben inmiddels overleden’ heeft als klap op de vuurpijl ALS van een onbekende ziekte naar één van de meest bekende ziekten ter wereld gebracht.

De campagne nam enorme wereldwijde vormen aan door de opnieuw leven ingeblazen kettingbrief vorm van de campagne waarbij de deelnemers 3 andere personen moesten uitdagen.

Voor degene die niet nat wilde worden was er maar 1 oplossing en dat was doneren aan de stichting ALS.