De cross channel visie van Macintosh-topman Frank de Moor

Geplaatst op september 2, 2013 in Crossmedia, Marketing

Nieuwe mogelijkheden zien waar andere vooral hindernissen en obstakels zien, het is één van de kerneigenschappen van een topondernemer. Het is een talent dat ook Frank de Moor (1962) niet vreemd is. De bestuursvoorzitter is werkzaam bij het concern Macintosh, waar bekende winkels als Scapino, Kwantum en Manfield onder vallen.

Waar veel van dit soort bedrijven klagen over de klanten die ze kwijtraken via het internet, zoekt De Moor juist naar mogelijkheden om ook deze klanten aan zich te binden. Deze zogenaamde cross channel strategie is erop gericht om mensen die producten op internet zoeken, uiteindelijk ook naar de winkel te krijgen.

macintosh-directie-online

Beide voeten op de grond

Een andere eigenschap die ongetwijfeld heeft bijgedragen aan de carrière van De Moor is het vermogen om te blijven genieten van de kleine dingen in het leven en aandacht te hebben voor details. Zo kan de topman naar eigen zeggen nog steeds vervuld worden met een gevoel van trots als hij mensen op straat op ‘zijn’ Scapino-gympen ziet lopen. Hij ziet de sportschoenen uit zijn winkels gedragen worden door alle lagen van de bevolking, van huismoeders, tot managers onder een driedelig pak. Ook van deze schoenen ziet hij overigens de online verkoop de laatste jaren steeds verder toenemen.

oldschool-scapino-fashion

Ook voor Kwantum kansen online

Hoewel de consument zijn interieur nog niet massaal online koopt, ziet De Moor ook voor deze keten wel degelijk mogelijkheden op het internet. Zo wordt het in de toekomst bijvoorbeeld mogelijk voor klanten om hun eigen behang te ontwerpen. Het moment waarop ze deze vervolgens ophalen in de winkel, past weer perfect in het idee achter de cross channel marketing. Met de groei die de woonwinkels op dit moment doormaken, wordt er daarbij ook al gekeken naar de markt in Groot-Brittannië. De ambitie is om Kwantum daar ook in zijn eigen markt als grootste speler neer te gaan zetten.