Hoe marketing en klantenservice samenwerken aan klantenbinding (infographic)

Geplaatst op januari 20, 2015 in Crossmedia, Uitgelicht

Marketing is dan misschien in controle over de sociale mediakanalen van een bedrijf, de klantenserviceteams zijn uiteindelijk de grote baas van de klantenbinding. Zo zegt 70% van de consumenten dat dé reden om opnieuw met een bedrijf in zee te gaan is als hun klachten snel opgelost worden. Dus waar liggen de verschillen tussen marketing en klantenservice, en sterker nog, hoe kunnen beide takken optimaal samenwerken?

Marketing versus klantenservice

Waar de marketeer vooral uitgaat van analytics, gaat een klantenservicemedewerker vooral uit van het gevoel, zowel van de klant als van zichzelf. De klantenservice biedt optimaal gezien een luisterend oor, en reageert met het doel de klanten te helpen, blij te maken en te behouden. Hoe juist deze analytics kunnen samenwerken met het gevoel, beschrijven we in dit artikel.

Volgens Sentiment, de makers van onderstaande visuele informatie, staat een stijging van 2% klantbehoud gelijk aan een vermindering van 10% in de kosten. De moeite waard dus om in de infographic te kijken hoe marketing en klantenservice kunnen samenwerken voor een grotere klantbinding:

social-customer-service-for-marketers