Nederlandse creativiteit beloond in Cannes

Geplaatst op juli 19, 2013 in Crossmedia, Marketing, Reclame

Al sinds 1954 is het Franse Cannes jaarlijks het middelpunt van de creatieve media, wanneer daar de Cannes Lions Awards worden uitgereikt. Opvallend was dat dit jaar de Nederlandse genomineerden het erg goed deden. Het creatieve bureau Ogilvy sleepte maar liefst vijf Leeuwen en één Grand Prix in de wacht tijdens het evenement.

Die laatste belangrijke prijs won het bureau in de categorie Media, waar de campagne voor uitvaartonderneming DELA de nodige indruk wist te maken. Dat deden de bijbehorende reclamefilmpjes eerder ook al bij het publiek want geef toe, heeft iemand onderstaande reclame zonder kippenvel kunnen bekijken?

 

Niet alleen op televisie deden de filmpjes het goed, maar ook werden de video’s op internet vaak bekeken. Het geeft aan dat de campagne iets wist te raken bij het publiek en dat is nu juist ook wat de jury waardeerde. Ogilvy wist door verschillende kanalen strategisch in te zetten, een campagne te creëren die eigenlijk door het publiek werd gemaakt. Zo zijn de reclamefilmpjes niet geregisseerd maar opgenomen met verborgen camera’s, waarbij alleen degene die de geliefde toespreekt in het complot zat. Hierdoor werden er echte emoties vastgelegd, wat zich vertaalde naar unieke commercials.

 

Creatieve samenwerkingen

In de filmpjes was de boodschap om niet te wachten met mooie woorden totdat iemand overleden is, maar ook via andere kanalen werd daar op ingezet. Zo werd er via de kranten bijvoorbeeld een poster verspreid waarop men een boodschap voor een naaste kon schrijven. Deze zogenaamde consumer-generated content was volgens de jury nog nooit eerder op een dergelijk niveau vertoond. Naast Ogilvy viel ook het Nederlandse bureau FHV BBDO in de prijzen met hun campagne voor het Britse tijdschrift The Economist. Net als bij Ogilvy was het ook hierbij juist de samenwerking, met in dit geval de journalisten, die de meerwaarde bracht.