Negatieve reclame werkt

Geplaatst op december 16, 2013 in Reclame

Sommige reclames kunnen het bloed onder je nagels vandaan halen. Dat moeten die reclamemakers toch ook wel inzien? Natuurlijk zien die reclamemakers dat ook wel in. Maar waarom doen ze het dan? Een heel simpel antwoord. Negatieve reclame werkt!

image_gallery

Negatieve emoties zijn sterker dan positieve emoties

Vaak werd beweerd dat negatieve emoties die een reclame opwekt ook zou leiden tot negatieve emoties bij het aankopen van het product. Oftewel een no-go gebied. Echter blijkt dat negatieve emoties zoals angst en schaamte juist een goede motivator zijn voor verkoop (PDF).  Immers een goede Hollywood film heeft naast de held of het goede gedrag ook een antiheld of het verkeerde gedrag. Als de film alleen het goede zou tonen zou het een saaie film zijn.

Doelgroep georiënteerde reclame

De negatieve reclame werkt echter niet voor iedereen. Uit studie blijkt dat mensen zijn op te delen in twee groepen. Preventie georiënteerde personen zijn mensen die, zoals de naam al aangeeft, vatbaarder zijn voor negatieve reclame boodschappen. Promotie georiënteerde personen zijn mensen die vooruit willen en daarbij risico’s durven nemen. Zij zijn vatbaarder voor positieve reclame boodschappen.

Het zou voor reclamemakers een uitkomst zijn als de reclameboodschap die je ziet gepersonaliseerd is op uw karakter en wensen. Of is dit juist wat er gebeurd met het opslaan van uw zoekgeschiedenis op internet?