Ruiken is kopen

Geplaatst op mei 2, 2013 in Reclame

geur_webEen slimme nieuwe uitvinding in de reclamewereld: geur. Reclameborden die een luchtje produceren om klanten te lokken. Na internet, posters, filmpjes, post met hun beeld en geluid, gaan we reclames nu ook ruiken. Stel je eens voor dat je langs een bakkerij loopt die de deuren open heeft. De geur van vers brood en lekkernijen dringt je neus binnen. Vaak begin je dan over eten na te denken en dat je tóch wel trek hebt. Zo werkt dat, maar lukt het ook met reclameborden?

Geurmarketing (1)

Japanse reclamemakers zijn er mee aan de slag gegaan en ze hebben een manier gevonden om geur aan borden toe te voegen. Met ingebouwde ventilatoren, worden geuren over het oppervlak van het bord geblazen. Zo ruikt koffie echt naar de bonen en deodorant echt naar deodorant.

Momenteel produceren de borden maar één geur per keer. In de toekomst moeten er meerdere geuren uit kunnen komen om klanten te trekken. Volgens marketeers is het een gouden zet. Door geuren in te zetten, ontstaat er een completer beeld van het product, waardoor we, als de geur bevalt, het product sneller zullen kopen.