Zó gebruik je Instagram als bedrijf!

Geplaatst op juli 24, 2015 in Crossmedia, Marketing

Patagonia

Eerder schreven we al hoe Patagonia de wereld verandert door kwaliteitsproducten te maken volgens een zeer transparant businessmodel. Consumenten weten precies waar de materialen vandaan komen, en worden gestimuleerd oude producten te hergebruiken. Een milieubewust bedrijf dat via diverse samenwerkingen (met onder andere Ebay en Walmart) met een crossmedia-aanpak alles uit hun producten en mogelijkheden haalt. Fantastisch; dat vonden we twee jaar geleden al. En dat was zelfs vóórdat we hun Instagramaccount in de gaten kregen.

“Het beste product creëren, geen onnodige schade toedoen, het bedrijf gebruiken om te inspireren en oplossingen implementeren om de milieucrisis op te lossen”- Het businessmodel van Patagonia

Prachtige plaatjes met een missie

De mooiste kiekjes van het uitgestrekte landschap van Bears Ears in Utah waar klimmers aan hoge bergwanden hangen, rivieren en watervallen vol met wilde zalm en eerlijk vers verbouwde groentes en fruit. De foto’s op Patagonias Instagrampagina liegen er niet om: de meest onvoorstelbare en adembenemende beelden komen dagelijks op haarscherpe kwaliteit voorbij. Maar deze crossmediatechniek gebruikt Patagonia niet om volgers te vermaken of producten te verkopen: het veranderen van de wereld is eigenlijk het bescheiden doel dat aan de pagina ten grondslag ligt.

De achterliggende gedachte

Het is dus niet alleen maar mooie plaatjes waar het Patagonia om gaat. Integendeel. Onder de noemer #StopTheDarkAct pleit het bedrijf, samen met andere liefhebbers van Moeder Aarde, voor het labelen van genetisch gemodificeerde organismen (GGO). Op dit moment is het voor de consument moeilijk te onderscheiden welke producten genetisch beïnvloed zijn (zoals tomaten die vertraagd rijpen of zalm met groeihormonen) en welke op een natuurlijke manier verbouwd zijn.

Met het project #FreeTheSnake steunt Patagonia de ‘bevrijding’ van de Snake River Salmon. Op dit moment worden wilde zalmen op allerlei manieren artificieel vervoerd om verderop in het water, in hun historische leefgebied, weer de getallen te bereiken die hun toekomst verzekerd. Terwijl ze prima terug naar hun leefomgeving zouden kunnen zwemmen als er geen dammen waren die hun weg blokkeerden. Op Instagram volg je Patagonia met prachtige natuurfoto’s in haar strijd om deze dammen, letterlijk en figuurlijk, te doorbreken.